الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2

شباس أونلاينالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

شاطر | 

الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
محمود حشله

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 09/07/2010

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 3:07 pm

ما معني أملاك الدولة في شباس عمير
السلام عليكم اخواني الأعزاء ، أسمح لنفسي بمناسبة أني تعاملت مع هذا الموضوع من قبل في أحد القضايا أحب أن أوضح هنا ما فهمتة من موضوع املاك الدولة في شباس عمير .
كما تعلمون حضراتكم فإن شباس عمير وجزء كبير من محافظتي كفر الشيخ والغربية كانت قد انتشرت فيها أمراض الملاريا والكوليرا في الأربعينات من القرن الماضي . وكما تعلمون سيادتكم ان الملاريا تنتشر عن طريق البعوض ، والبعوض يتكاثر ويكثر في الأوساط التي توجد فيها مياه راكدة ، وكانت محافظة كفر الشيخ من المحافظات التي تنتشر فيها البرك والمستنقعات وهذا ما دعا إلي تسميتها منطقة براري أي ينمو فيها أشجار الغاب والأشجار الأخري علي البرك التي تكون في الغالب تحتوي على الملح واللي من حضراتكم كبير شوية يفتكر الملاحة اللي كانت في ارض العصاروة وكنا نصطاد منها سمك وكان آباؤنا واجدادنا يحضرون منها الملح ( قرامي قرامي ) .
مع انتشار الأوبئة رأت الحكومة أنه لمحاصرة هذه الأوبئة يجب ردم البرك والمستنقعات ، وبالفعل مدت خطوط سكة حديد مؤقتة داخل القرية لنقل ردمة من الحقول المحيطة الى داخل البلد إلي اماكن المتستنقعات وقامت بردمها بدون استئذان من اصحابها ظنا منها انها تعمل لمصلحتهم وهذا صحيح إلي ان انتهي الردم . حتي الآن الأمور مية مية . بعد ذلك صدر مرسوم من الحكومة ( كان النقراشي باشا هو رئيس الوزراء على ما اذكر ) بتحصيل تكاليف الردم من الفلاحين ولم يقر أن الأمر متعلق بالامن القومي للشعب كله وأرفق بالقرار ان من يمتنع عن دفع تكاليف الردم التي هى في الحقيقة أعلي حتي من قيمة الأرض في هذا الوقت تصبح ارضه ملكا للدولة .
طبعا الناس لم يكن لديها هذه الأموال ، الناس ما كانتش لاقية تاكل ، ومع ذلك صدر القرار بمصادرة كل الأراضي التي تم ردمها في شباس عمير وتم انشاء إدارة لأملاك الدولة في قرية ابي غنيمة مركز سيدي سالم ولذلك سميت املاك ابو غنيمة وسميت أرض أبو غنيمة بل وسمي بعض الناس في شباس عمير بأبي غنيمة ههههههه .
ثم نسيت الدولة الموضوع أو قل انها كانت مشغولة في قمع الناس وتعذيبهم وانهاء الحياة الديمقراطية وتلقي الهزائم العسكرية واحدة ورا التانية زي الصعيدي اللي خد عشرين قلم على قفاه على سهوة في فترة الخمسينات والستينات . ثم عادت المطالبات في السبعينات والثمانينات والتسعينات والعقد الاول من القرن الحالي .
في الثمانينات من القرن الماضي كانت هناك قطع كثيرة ليس لها اصحاب في كثير من الأماكن في شباس عمير وهذه وضع الكثير اليد عليها وقاموا بعد ذلك بتقنين اوضاعهم بالشراء من هيئة املاك الدولة بأبي غنيمة وحدثت كثير من التجاوزات لكن هذه التجاوزات لم تكن موجهه ضد الدولة وإنما ضد الملاك الأصليين لان الدولة ليست على حق في هذا . من هذا يا إخواني يتضح ان أملاك الدولة في البلد ليست وقفا ولا ارضا متروكة بل هى ملك الناس كل الموضوع انهم عجزوا عن دفع ثمن الردم بسبب الفقر الذي تسبب فيه البهايم اللي حكموا مصر على مدي ثمانين عاما . ولولا هذا الردم لكانت المياه الآن امام منزلنا في عزبة السبيل ( سميت بهذا الإسم لانها كانت مرسي سفن ههههههههههه يعني كان زمان حاملات الطائرات بتضرب في البلكونة بتاعتي ) وطبعا البحر سميت بذلك علشان كان عنده نهر ههههه وكان حوض الجديد القطعة خمسة وعشرين كلها أبو غنيمة
قال الشاعر عن شباس في احدي الليالي وهو راكب الطائرة وعائد الي شباس :
هذي شباس وقد بانت مآذنها : وذاك صوت نداء الشيخ محمود
هذي جداول حوض كنت أطرقها : حوضا جديدا وحوضا ليس بجديد
ذياك مشروع لا ندري نهايته : عزب السبيل وأصوات الأغاريد
هذي فواكه يوم السوق نطعمها : هذي عناقيد جيئت من عناقيد
هذا حماري الذي قد كنت أركبه : لم يشتك ابدا أو يأب تقييد
ستي فهيمة تزهى بي كعادتها : ما عدت ألقى يا ستاه تمجيد
وأبي يعلم درس الضاد في الصبح : وفي المساء يعلم درس تجويد
إني أحبك يا شباس وكلما : طردوني منك وقفت غير بعيد

admin

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 14/05/2009

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 3:37 pm

تسلم يا استاذ محمود على التعليق الجامد ده وبرده عندنا عند الازهر كان فيها ميناء بس حرام كنا زمنا بنصيف وكنا زمنا ساكنين على البحر ..
elhareef

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 11/03/2011

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 5:22 pm

قطعة الارض دى بتاعة الحوامد وانا جلست مع بعض الاشخاص منهم وقلولى كده
Ayman Alalem

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 19/01/2011

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 8:01 pm

رغم دخولي المنتدي اكثر من مره ,دي اول مشاركه ليه في منتداكم الجميل لان الموضوع شدني ان اقرأ كل التعليقات للمشاركين.واي كان سبب المشكله واي كان حيثياتها فان اكثر ما اعجبني في الموضوع هو اعتذار الاستاذ حسام وهذا ان دل فانما يدل علي حسن الاخلاق وادب الحوار ورقي المستوي الفكري للشباب.وايضا اشكر الاستاذ محمود علي توضيحه للجانب القانوني للموضوع وعلي خفه الظل وحسن الحوار.وارجوا ان يضع الشباب في ظهنهم قبل كتابه اي شئ اننا اهل بلد واحده ومهما كان الخلاف ما دام انه لا يمس للدين والعرض فانه يمكن تداركه ويجب ان نتذكر دائما ان شباس بلد تربطها علاقات صهر ونسب متشابكه جدا فكل العائلات تقريبا اقرباء فيجب علينا توخي الحظر قبل نسب اي تهمه لاي شخص فمن المؤكد ان هذا الشخص احد اهلنا باي صوره (أب,عم ,خال,نسيب ......الخ)
جمال عبادة

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 16/03/2010

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 8:32 pm

هزود بس يا استاذ محمود ان المياة دي هي السبب في انتصار شباس عمير علي الحملة الفرنسية ( بس مش فاكر حكاية قرامي قرامي ) دي يا متر
محمود حشله

معلومات اضافية

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 9:03 pm

السلام عليكم أستاذي جمال عبادة ، انا بس افتكرت ستي رئيفة في مرة كنت بأصطاد في الملاحة وبعدين جيت في الحر وطبعا خدت علقة مظبوطة فرحت غضبت عندها فسألتني قلت لها كنت في الملاحة قالت لي كنا بنجيبوا منها الملح قرامي قرامي ودي جمع ربما قرماية أو قرمة مش عارف بس هى جمع تكسير حبيبي يا أستاذ جمال وسلامي للأستاذ محمد اخو حضرتك الراجل اللي خدمنا في يوم من الأيام من غير أي علاقة مباشرة .
حبيبي الأدمن الف شكر علي المجاملة الكبيرة دي .
جزاكم الله خيرا يا أخ أيمن
الإخوة جميعا مسألة الموقف مش المفروض اننا نتقاتل عليها دي مسألة نفكر فيها ونشوف لها حل . المشكلة اننا كان عقلنا مغيب فترة طويلة ، مثلا كان فيه أفكار بتقول اننا نعمل كارتة قلين شباس طريق الكردي ليه ؟ علشان قزمان مش معانا في الإنتخابات . فأدبا لها مفيش عربيات مش موضوع مصلحة البلد وفي الحالة دي كان الموقف حيكون عندنا ولما قزمان بقت مع مرشحين شباس . خلاص العربيات تعدي علي قزمان .
الآن عايزين مجلس شعبي محلي من الناس المحترمة قادر على المواجهه ومنتخب وله قدرة على ايجاد حل للمشكلات دي وإن شاء الله البلد حتكون أحلي بلد في الدنيا وحيبقى سهل علينا اننا نعزم واحد من اصدقائنا خارج البلد في الشتاء
محمد عزالعرب

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 11/04/2010

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 9:32 pm

استاذى وحبيبى
طبعا مش غريب ابدا عنك خفة الدم المعهوده وانت عارف انى بحبك من زمان هههههههههههه يمكن من ايام القرامى او قبلها بقرمايتين كده هههه مساك زى العسل
وانا اؤيد حضرتك بخصوصو موضوع الموقف او الجامع اننا المفروض نشيل من دماغنا حكاية التعصب والانتخابات ويكون المصلحة العامة هى هدف الكل وا ن شاء الله يكون عندنا مجلس محلى فاااهم ويلاقى حل للمشكله دى وطبعا ده دورنا يا استاذنا اننا نختار المجلس الفاهم ده والا هنقوم وراهم ونعمل ثورة بقرامى الملح

وتحيه خاصة لاخوية وصاحبى ايمن العالم ومعاه فى رايه الجميل والمتزن
انظر
قشدة
محمود حشله

معلومات اضافية

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    12/3/2011, 10:05 pm

دا اللي حياخد قرماية في دماغه يا أخ محمد في الثورة دي مش حيقوم تاني
قشطة عليك يا باشا
Ayman Alalem

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 19/01/2011

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    13/3/2011, 4:05 pm

الف شكر يامحمد وان شاء الله اشوفك عن قريب
مشكور جدا ي استاذ محمود
كمال الدين
كمال الدين

معلومات اضافية

العمل : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Accoun10

تاريخ الانضمام : 24/02/2011

الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 C13e6510

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    13/3/2011, 4:28 pm

أبو حميد إيه آخر التطورات بالنسبة للأرض دى دلوقتى ؟

m12..
حسام حامد الكاشف
حسام حامد الكاشف

معلومات اضافية

العمل : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Politi10

تاريخ الانضمام : 13/06/2009

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    14/3/2011, 2:45 am

مشكور استاذ محمود
كلام معقول ومفيد وجديد بالنسيه لاجيال لاتعلم الا تاريخ حديث كانت العصبيه شيمته والخلاف رايته.
فاقترح على حضرتك الاستفاضه لنا عن تاريخ لم نسمع عنه ولم نرأة تاريخ اجتماعى وثقافى عن شباس كيف كانت الحياة كيف كانوا الاشخاص
بعيدا عن تاريخ فاطمه تعلبه
فكم نشتاق الى حديث الصباح والمساء عن شباس عمير سنه 1910 الى 1970 كيف كان الاهل كيف كانواالاصحاب كيف كانت البيوت كيف كانت الجيرة كيف كانت البركه كيف كانت المعرفه الطبيعيه المعرفه الحياتيه
لا تعلم مدى القشعريرة التى انتابتنى وانت تسوق لنا ابيات الشاعر وهو يتكلم عن شباس اغمضت عينى اتخيلها فوجدت قلبى يخفق لحبها ووجدت خيرا كان فى اهلها وارضها وفى سمائها وفى حيواناتها وفى نباتها وجدت زمن جميل كان به ثراء وان كان الفقر مدعق
فشكرا مرة اخرى
انا عارف انك مش كبير سننا كدا بس ممكن نبحث وانا معاك لو عايزنى اساعدك
محمد عزالعرب
محمد عزالعرب

معلومات اضافية

الاقامة : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Soudia10

تاريخ الانضمام : 11/04/2010

SMSسبحان الله وبحمده سبحان الله العطيم

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    14/3/2011, 7:34 am

اغمضت عينى اتخيلها فوجدت قلبى يخفق لحبها ووجدت خيرا كان فى اهلها وارضها وسمائها وفى حيواناتها ونباتها ووجدت زمن جميل كان بها
ثراء وان كان الفقر مدعق

ايه الحلاوة والجمال ده يا حسام يا اخويه
كلمات فى منتهى البساطة والجمال والروعه وان كانت تدل على شباب ملىء بالخير والحب لبلده (جيل جديد ) يريد ان يتغير على قواعد واصول ومبادىء بنيت على الحب والخير والموده وحسن الجيره مبادىء غرست جزورها فى (بيت العيله ) وان كان نورها اختفى لفتره نظرا لسرعة دوران عجلة الحياه لكن احنا فعلا يا اساتاذ محمود محتاجين نسمع ونرف تاريخ البلد من لسان ( ستنا رئيفه ) بعيدا عن تاريخ فاطمه تعلبه واحى حسام اخويه على اللفته الجميله ؛؛؛؛؛
وطبعا كل التحية والتقدير لاستاذنا سعادة المستشار محمود بيه حشله على ابيات الشعر الجميلة وانا مع حسام فى اقتراحه بخصوص تاريخ شباس وان كنت اقترح على حضرتك انك تسرد لنا تاريخ شباس فى موضوع تحت مسمى مثلا (تاريخ شباس عمير ) او شباس عمير الام والوطن يعنى رجع الزكريات من ايام (قرامى الملح) والعلق هههههههههه وطبعا زى ما قال حسام حضرتك لست بكبير سنا ولكن كبير فكرا ومقاما
ابصرت بعينى
فاذا شباس والنور هل ببابها
نور تلألأ فى عقول شبابها
جيل جديد عاشق لترابها
بالحب والامال عازم لبنائها
ومنتدى شباس هو نواة نموها
هههههههه طب والله كلام زى الفل احنا باين هنبقى كلنا شعرا يا ريس
انظر
قشدة
ياسر الكاشف
ياسر الكاشف

معلومات اضافية

العمل : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Seller10

تاريخ الانضمام : 12/03/2011

SMSأذا دعتك قدرتك علي ظلم العباد فتذكر الخالق

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    14/3/2011, 6:58 pm

ههههههههه والله موضوع يضحك بس الناس دي عسل سمك تمر هندي بس ياريت يكون الموضوع شاغل بالكم ودور علي حل لهذة المشكلة وتحية للكل gh : : جزاك الله خير
محمود حشله
محمود حشله

معلومات اضافية

العمل : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Profes10

الاقامة : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Egypt10

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    14/3/2011, 8:58 pm

الأخ حسام أشكرك يا أخي على كلماتك الرقيقة لي وأشكرك أكثر على إنتماءك لوطنك ولأمنا شباس ولأهلنا فيها . السر في القشعريرة التي شعرت بها ليس لأن الشعر سليم وقوي وإنما لان نفسك شفافة وعندك شعور وطني قوي . الأخ محمد عز العرب ايه الحلاوة دي وايه المواهب الجميلة دي بجد يا ريت تطور هذه الموهبة عندك ولو ما عندكش وقت حاول تدور على شاب في الإعدادي عنده هذه الموهبة وتحاول تساعده وبكدة تكون أضفت موهبة لشباس عمير وسبل المساعدة كثيرة وليست قاصرة على المساعدة المادية . الأخ ياسر الكاشف والله انت اللي عسل وجزانا واياكم
أحمد بقوش
أحمد بقوش

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 13/06/2009

SMSشباس عمير الام والوطن

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    29/3/2011, 7:23 pm

الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 26032010

اخر ما وصلت اليه قطعة الارض
كمال الدين
كمال الدين

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 24/02/2011

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    30/3/2011, 7:16 am

بس أنا على علم يا أبو حميد إن طلعلها قرار إزالة صح الكلام دا ولا ؟ أرجو التأكيد
m12..
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك.
محمد عبد المنعم
محمد عبد المنعم

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 10/03/2011

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    30/3/2011, 11:14 am

والله استمتعت كثيرا يا اخي محمود وانا اقرأ هذه الابيات التي ترد على من قال :
اترك بلاد الريف واهجر اهلها
واحذر لدينك لا تكن فلاحا
احبك ياشباس واشتاق الى كل ما فيكي ومن فيكي .

محمود حشله
محمود حشله

معلومات اضافية

العمل : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Profes10

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    30/3/2011, 6:26 pm

الأخ الفاضل الأستاذ محمود الف شكر وعلى كلمتاتك الرقيقة ، والله يا أخي أنا النهاردة طول النهار مش عارف امسك نفسي من الضحك من موضوع وانت في سنة تانية ابتدائي . يا أخي قد ايه احنا اتظلمنا في النظام التعليمي البائد ده الحقيقة برده الفلاحين عندهم مشاكل كتير بس في النهاية هما اهلنا هههههه المهم اني حأشوفك قريبا ان شاء الله
mr*medo
mr*medo

معلومات اضافية

العمل : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Office10

الاقامة : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Qatar10

تاريخ الانضمام : 17/10/2011

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    17/10/2011, 10:33 am

السلام عليكم أل شباس ورحمة الله وبركاته
أولا* أتمنى من الجميع أن يستوعبوا ما هو أت.
قطعة الأرض التى تناولتموها بطرحكم الجميل والرائع والذي ينم على مدى حبكم لهذه البلده الجميلة المليئة بالنفوس الطيبة المباركة وبالخيرات أيضا .بعيدا عن السياسة والتسييس والقبلية والتمييز والعنصرية وبعيدا عن ماهو " انا تبع وانت تبع" نريد ان ننزع الحقد والكراهية من قلوبنا ودعونا نتواصل لما يفيد ولا يضر ولما فيه الخير للجميع .
ثانيا* شباس عمير مليئة بالأراضى التابعة لأملاك الدولة والمعروف ب " أبو غنيمة " بسيدى سالم.
أناحامدى العائلة وبعيدا عن الأقوال السيئة التى لا أريدأن أطرحها عليكم لأنكم اناس محترمون ولا يوجد شخص أفضل من الأخر ولا عائلة افضل وأحق من الأخرى أو غيرها .سؤال بسيط دائما ما أسأله لنفسى ...هو إحنا عملنا إيه فى البلد علشان تكرهنا بالطريقة دى؟ الإجابة ............ ما وجدت إجابة ...
بعيدا عن الانتخابات وعن كل ما هو غير مقبول "
إحنا زينا زي غيرنا ومش أحسن من حد"
دعونا نكون رجال ذو أفعال وليس رجال ذو اقوال .
اللى انا شايفه وملاحظه ومتابعه ودايما بدخل على المنتدى الجميل ده .ان المنتدى يحيطه قليل من القبلية والتمييز والأخوة الفاضل الذين يبعثون بردودهم الشيقة المفيد منها وقليل النفع منها أيضا وبعيدا عن الغضب الذى لا ينفع.
خلاصة الموضوع وأسف على الإطالة أننا منكم وبكم وقربوا مننا هتلاقونا ناس بسيطة بعيدة كل البعد عن التكلف واصطناع الأقوال
خلونا بلد واحدة ومتخلوناش عائلات طالما ان عنوان المنتدى " لم شمل أبناء البلد من كل مكان وإحنا من ابناء البلد وعلى راي فؤاد المهندس " مش كده ولا إييييييييييييه"
وسلامى للجميع وشكرا على سعة صدوركم الطيبة.
أخوكم خ....ح...ح
محمد عبد المنعم
محمد عبد المنعم

معلومات اضافية

تاريخ الانضمام : 10/03/2011

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    17/10/2011, 12:03 pm

الاخ MR- MEDO
بعد التحية والسلام
لشخصك الكريم واضح من اسلوبك انك انسان مهذب وعلى قدر كبير من الادب وافيدك يا اخي بأن الناس جميعا لا يمكن ان تتفق على حب شخص او كره شخص او عائلة فلا تكون نظرتك بهذا الشكل ان كان هناك اناس يكرهون مع ان لي تحفظ على هذه الكلمة البغيضة سأقول مكانها للتخفيف لا يحبون فهناك من يحب ومن لا يحب والموضوع ليس بهذه الصورة فاغلبنا في شباس عمير بحكم انها قرية نعرف بعضنا وهناك علاقات مصاهرة وكلنا في النهاية اقارب واخوان واصدقاء واعتقد انك لست محق في عبارة هو إحنا عملنا إيه فى البلد علشان تكرهنا بالطريقة دى؟
اللهم وحد صفوفنا والف قلوبنا وانزع الغل والحقد من قلوبنا ووفقنا الى كل ما تحب وترضى ....... امين يارب العالمين
حمادة غلمش
حمادة غلمش

معلومات اضافية

العمل : الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير - صفحة 2 Progra10

تاريخ الانضمام : 30/10/2010

SMSولا تحسبو رقصي بينكم طربا فالطير ير

السيرة النبوية

رد: الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير    17/10/2011, 5:45 pm

الأخ الكريم / ميدو
إنته ليه حاسس الإحساس ده أنا بضم صوتي لصوت أستاذي محمد عبدالمنعم .. كل مخلوق فى الدنيا دى محبوب وغير محبوب .. بالعكس عائلة حامد على حسب عشرتي ومعرفتى بناس منهم .. عائلة كريمة ومحترمة لأبعد الحدود شرف لبلدنا الحبيبة أن يكون فيها ناس مثلكم ففيها المهندس والمدرس والدكتور والضابط والعامل والفلاح .. والكل محبوب ومحترم .. فى نفس الوقت لابد أن تجد بعض من تغيير النفوس وليس هذا معناه أن البلد تحمل الكراهية والعداوة فبين الإخواة تجد من تميل نفسه من الآخر... وحيث أني وجدت إنها المرة الأولى لمشاركاتك فبالنيابة عن إخواني وأساتذتى بالمنتدي أرحب بك فى منتداك أخ فاضل بيننا
تقبل مروري أخوك / أبومحمد

الاستيلاء على قطعة ارض خاصة بمجلس قرية شباس عمير

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» أحد أبناء شباس عمير عضواً بمجلس الشوري
» بالصور ... حملة نظافة شوارع قرية شباس عمير
» نتيجة الاستفتاء على دستور 2014 فى قرية شباس عمير
» مرشح وحيد فى قرية شباس عمير لانتخابات مجلس الشعب 2011
» أمطار غزيرة تعم أرجاء قرية شباس عمير
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2